Ana Sayfa Arama Galeri Video Yazarlar
Üyelik
Üye Girişi
Yayın/Gazete
Yayınlar
Kategoriler
Servisler
Nöbetçi Eczaneler Sayfası Nöbetçi Eczaneler Hava Durumu Namaz Vakitleri Puan Durumu
WhatsApp
Sosyal Medya
Uygulamamızı İndir
Cengiz Haşimoğlu

TEMİZLİK (1)

Belirlenen ilkeler fayda ve zarar yönlü düşünüldüğünde ortaya çıkan sonuç bireysel ve toplumsal olandan yana olumlu ve faydalı taraflar doğuruyorsa destek olmak kaçınılmaz olmakta. Çünkü iyi ile kötü arasında gidip-gelmeler yaşayan insanın tabiatında, doğru ile yanlışı ayırt etme konusunda hatalı çıkarımlar yapılabilmekte. Akıl ve mantık kurallarının kişiye göre değişkenlik gösteren uygulamaları zamandan zamana ve şartlara göre ayrı sonuçlar doğurduğundan, kişisel yorumlar ve değerlendirmeler hatalı olabilmekte. Değerlendirmeler ve yorumların genele hitap eden tüm insanlarla alakalı faydaları ve sonuçları hedef edinilmeli, insan ve toplum göz önünde tutularak genel ilkeler belirlenmelidir. Özellikle insanların ve toplumun tamamını etkileyen ve genel faydayı öne çıkaran alanlarda belirlenen evrensel kurallar geçerliliğini yitirmeden varlığını sürdürmelidir. Örneğin, kazalardan korunmak amacıyla belirlenen kuralların trafik ve ulaşım alanında önlediği sakatlık ve ölümlerin genel faydaya yönelik sonuçları ile hırsızlık olgusunun engellenmesi amacıyla alınan tedbirlerin herkes tarafından benimsenerek sosyal hayata aktarılması ile kötüye engel olunduğu gibi zararlardan da kaçınılması sağlanmakta. Dini hayatımızın sosyal yaşam alanları ile olan uyumunu da bu çerçevede değerlendirerek, toplumsal fayda ile olan bağının verdiği faydalı durumları gözetmek gerekiyor. Haram ve günah olguları, sakınılması gereken alanlardan uzak durmanın ilkelerini önümüze koyarken, amaç edindiği nokta toplumsal fayda ile zarardan korunma dürtüsü olmakta. İyi hal ve temizlik manaları taşıyan, çoğalma ve artma anlamlarına gelen zekât kavramı da toplumsal birlik ve fayda yönlü modellerin insan hayatında yer edinmeye çalıştığı emanet bilincini işaret eden bir ahlaki ve erdem ilkesini önümüze koyar. İlahi manada kazanç elde edilen unsurlardan hakkı olana yeterince verilmesi tanımını yüklenen zekât kavramının dini anlam dışına taştığı görülüyor. Çünkü sadece inanç sistemi ile hareket etmek değil, inanan veya inanmayan herkesi insan hakları konusunda aynı kategoride değerlendirdiğinden, hakkın hak edene verilmesi ilkesini gözeten uygulamaları desteklemekte. Var olan ve mutlak güç tarafından insana sunulan nimetler, ayrım yapılmadan paylaşım mantığı ile eşit bölüşümün sağlandığı bir adalet kültürünün zihinlerimizde yer edinmesi için vardır. Zekât, dini bir gereklilik olduğu kadar toplumsal haklar ve eşit dağılım mantığının bir gereği olarak da kazanımlarımızın içerisinden muhtaç olana hakkını verme, ihtiyacını karşılayacak olanakları sunma ayrıntısını da özünde barındırır.

YORUMLAR

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

YAZARLAR
TÜMÜ

SON HABERLER