İnsan kişiliği açısından normal kabul edilmeyen haset duyma ve aşırı kıskançlık sadece psikolojik tahribatlar yaratmaz. Düşünceleri ve ruhu da zedeler. Kişide sarsıntılara neden olan engellemeler ve ayrışmaları tetikler.
İnsana düşen bu iki kavaram yani gıpta etme ile haset duyma arasında tercihte bulunmaktır.
Ama sonuçlarına katlanmak şartıyla!
Zira bir tarafta düşünceleri, duyguları, zihinleri, kalpleri ve hatta ruhu onaran, doyuran, inanç aşılayan, vefa hisleri yaratan imrenme, hayranlık duyma gibi yapıcı olgular varken; Diğer tarafta yıkıcı olan, krizler doğuran, acı ve nefret yaratan etmenlerin kaynağı kıskançlık/haset vardır.
Yapılması gereken veya adım atılması zorunlu olan şey haset duygusunu ileri aşamalarda kıskançlığa ve çekememezliğe çıkarmamaktır. İnsanı (kalbi, ruhu, duygu/düşünceyi) zehirlediği gibi zamanla toplumsal bilinci ve sosyal birliktelik ruhunu da ortadan kaldıracak etkenleri karşımıza çıkarabilir.
Haset ve sebep olduğu nefret dürtüsü, insanı içinden kemirerek yalnızlaşmasına, içine kapanmasına ve düşmanlık duyarak yıkımlara sebep olmasına yol açtığından dolayı bir panzehire ihtiyaç vardır: İnanç ve bağlılık duygusu…
İnançlar ve dayanışma ruhu toplumsal hayatın uzak kalması gereken bir sınırı bireyin önüne boşuna koymaz: Nefret ve düşmanlık dürtüsü…
Bilimsel anlamıyla “virüsün insanlar arasında düşmanlık ve nefret yaratarak yayılmasına engel olmak” gerekiyor.
Unutulmasın ki nefret insanın düşüncelerini felç eder. Merhamet ve inancı yok sayarak umutların ve sevginin kalplerde erimesinde yol açar. Çünkü insanlar birbirinden sorumludur. Bu sorumluluk sınır tanımadan tüm insanları ve yaşam alanlarında bulunan bireyleri kapsar.
Ortak ihtiyaçlar, ortak mekânlar, ortak eylemler, ortak hayat şuuru ve ortak gelecek beklentileri sayesinde sorumluluk duyulan alanlar genişleyerek hayatı yaşanır hale dönüştürür.
Gıpta ederek imrenmek ve özenti duyarak ortak yaşam alanlarında sorumluluk edinmek insani görevlerin ilk basamağını oluşturur. Haset duyarak kıskançlığı ileri aşamalar çıkarmak, kin ve nefret hislerine büründürmek amacıyla engeller yaratmaya çalışmak insani görevlerin en son basamağında olması gereken kötü nitelikli bir tercihtir.
YORUMLAR